Natuur en educatie
Drijfveer en ervaring
De liefde voor de natuur zat er al vroeg in. Als klein mannetje schedels op het strand zoeken, herten kijken in Leuvenum, je kon me er wakker voor maken. Dat mijn werk iets met de natuur te maken zou hebben was wel duidelijk.
Na een technische opleiding ben ik echter eerst werkzaam geweest binnen de ICT, het management, de fotografie en het onderwijs. Uiteindelijk is het werk in en met de natuur er toch van gekomen. Mijn werkervaring opgedaan in eerdere banen bleek waardevol te zijn. Het kunnen werken met mijn handen, kijken of iets visueel aantrekkelijk is en het omgaan met leerlingen van verschillend pluimage komt mij nu nog dagelijks van pas.


Dode dieren bleven mijn aandacht hebben. Het verzamelen van schedels bleef, met een kleine pauze in de puberteit toen andere dingen mijn aandacht kregen. De interesse voor opgezette beesten kwam. Na een bezoek aan een museum in Noorwegen waar je tussen de opgezette dieren door kon lopen ben ik gaan kijken waar ik dit ook kon leren. Een opleiding bestond er in Nederland toen niet en zodoende ben ik bij de workshops van de Nederlandse Vereniging van Preparateurs (NVP) terecht gekomen, eerst als deelnemer en later als begeleider. Dit was in 2003 en de passie voor het prepareren is niet meer weggegaan.
Onderwijs
Het overbrengen van kennis is iets waar ik veel plezier in heb, wat er toe heeft geleid dat ik aan de Hogeschool van Utrecht voor docent Biologie ben gaan studeren om in het voortgezet onderwijs aan de slag te kunnen.
Na 12½ jaar met veel plezier op het VMBO voor de klas te hebben gestaan, kwam ik er achter dat het Nederlandse onderwijssysteem en ik uit elkaar zijn gegroeid. Veel dingen zijn in het systeem prima geregeld, maar als je op een iets andere manier leert of net even iets anders bent dan de rest, dan wordt het lastig. Op veel scholen kan er, om welke reden dan ook, te weinig tijd worden vrijgemaakt om te kijken wat voor deze leerlingen het best werkt. Als leerling wordt het dan dus moeilijk om er achter te komen waar je talenten liggen en hoe je deze zo goed mogelijk kan ontwikkelen.
Leren door te doen is waar ik voor sta. Met mijn ervaring als docent en preparateur laat ik de leerling ontdekken wat hij wil en waar zijn/haar talenten liggen. Zo wordt een basis gelegd waarmee de leerling in de toekomst verder kan.


op een rij
- Pedagogisch en didactisch onderlegd, bevoegd docent (tweedegraads Biologie, ervaring met Natuurkunde, Rekenen en ICT)
- 12½ jaar ervaring in het voortgezet onderwijs (VMBO basis, kader, TL, speciaal onderwijs)
- 20 jaar ervaring als preparateur, 2007 diploma ‘Prepareren van dieren’
- 3½ jaar conservator Natuur Historisch Museum, Kristiansand, Noorwegen, afdeling Zoölogie
- 10 jaar bestuurslid NVP (Nederlandse Vereniging van Preparateurs)
- Docent bij ‘Bos en Fauna’, Schaarsbergen